Förpackningar

Standard

En sak som jag reagerat över den senaste tiden är dagens förpackningar. Dagens förpackningar är som kassaskåp. De är overkligt svåra att ta sig in i.
Som exempel kan jag nämna den gången jag köpte ett nytt USB-minne. Detta lilla USB-minne var så pass väl förpackat att jag med hjälp av kroppen inte kunde ta mig in i paketet. Detta slutade med att jag satt på golvet med en kniv och försökte hugga mig in i paketet utan att skada USB-minnet. Till sist tog jag en sax och klippte mig in till “benet” d.v.s. in till det lilla facket där USB-minnet låg. Sedan bände jag ut USB-minnet utan att försöka skada det.

En annan typ av förpackning är den förpackning som omsluter färska grönsaker. Dessa är ofta förpackade i plast och det krävs vinkelsåg för att komma in i paketet. Det kan tyckas ologiskt att packetera grönsaker i otympliga plastförpackningar. Själva tänket med vegetarisk kost är ju att den ska vara biologiskt odlad, kravmärkt och närproducerad. Tillverkningen av förpackningarna bidrar till växthuseffekten och skapar enorma utsläpp. Dessutom blir det mycket avfall d.v.s. skräp som inte är biologiskt nedbrytbart.

FÖRPACKNINGAR

Förpackningar

Leave a Reply

